vineri, februarie 04, 2011

sur les péripatéticiennes

Peripatetism (< fr. péripatétisme) s.n. - scoala filosofica intemeiata de Aristotel.
Peripatetician se numeste un adept al Peripatetismului. Aristotel obisnuia sa poarte convorbiri cu discipolii sai plimbindu-se. de aceea, un alt sens al cuvintului peripatetician este de intelectual caruia ii place sa discute plimbandu - se. 
in franceza mai exista si cuvintul péripatéticienne . credeati ca azi vorbim despre un curent filosofic? ei bine, nu!
azi vorbim despre curve. Péripatéticienne, cuvint folosit prima data de Verlaine, inseamna prostituata care isi agata clientii din strada. 

daca m-ar intreaba cineva, as raspunde ca da, sint de acrod cu legalizarea prostitutiei, asa cum sint de acord cu legalizarea marijuanei, de altfel. daca se consuma din greu la negru, inseamna ca exista piata de desfacere (ma refer la ambele). daca se legalizeaza si se practica intr-un cadru legal, cred ca se reduc niste riscuri (si ma gindesc in primul rind la boli). bun, dar nici despre asta nu voiam sa va vorbesc.

am citit ieri in dilema articolul asta. cititi-l va rog. 

nu toate curvele de pe marginea strazii sint ca tipa din Pretty Woman. acum nu voi incepe o pledoarie despre bietele prostituate, despre cit de greu o duc, despre cum unele dintre ele sint fete prostute de la tara, aburite de vreun macho si aduse la oras ca sa caute ciini cu covrigi in coada, despre cum unele se fut pe bani ca sa-si poata hrani copiii, despre cum altele au fost abuzate de mici, iar altele au crescut pe strada si prostitutia e tot ce stiu sa faca. nici macar nu-mi trece prin cap sa va spun ca majoritatea isi pun viata in pericol,  unele sint batute de clienti sau /si de pesti, nu are rost sa vorbim despre cum ingheata de frig iarna in strada, sint probabil lesinate de foame, pentru ca munca lor (am ezitat daca sa pun sau nu cuvintul munca intre ghilimele) nu le asigura nici macar traiul de azi pe miine. si excludem discutia despre starea lor de sanatate!

toate curvele, in schimb, au parte din plin de un lucru: dispretul nostru, oferit cu maxima generozitate, gratis si neconditionat. poate printre voi sint si niste oameni minunati, niste ingerasi, care veti spune "vai, nu, dar eu nu le dispretuiesc pe fetele astea, ba chiar mi-e mila de ele". ipocritilor! poate ne e mila, ca sintem nobili,  superiori, curati la trup, iar ele sint o marfa: se dezgolesc cu nerusionare, se cer inchiriate de oricine, macar o ora, trupul lor e atins de miini jegoase, mereu altele, ingenuncheaza in fata soferilor burtosi de tir, isi iau banii  si cauta urmatorul client, care poate  le va solicita un un pachet complet de servicii si iese banul mai usor. ne intriga modul in care privesc ele: increzator, aproape sfidator.
dar noi sintem superioare! 
nu stiu, voi, ipocritelor, cum sunteti fata de curvele de pe marginea strazii, dar eu sint clar o fiinta superioara: eu nu sint vulgara ca ele, eu sint bine crescuta, eu respect aproape cu desavirsire principiile morale, eu n-as fi niciodata in stare sa fac ceea ce fac ele.ca eu am mers la biserica de mica, si acolo am invatat sa nu prea curvesti. si eu respect ce am invatat la biserica. si e foarte explicita biserica atunci cind e vorba de tirfe: jeap, jeap, pac, pac, urit, rusine, pacat! ma rog, mai era faza aia cu cu freakin' gizaz care nu i-a lasat pe aia s-o sparga cu pietre pe maria magdalena, da' trecem peste asta, ca esentialul e ca tirfele sint pacatoase, eu nu sint tirfa, deci nu sint pacatoasa, deci, clar eu sint superioara.   si eu le dispretuiesc, pentru ca eu sint superioara!

bun, si ca sa ajung la subiect: atitudinea asta imputita, gratuita, pe care incercam eu sa o descriu mai sus, de superioritate fata de niste oameni (pe care nu-i cunoastem, pe care nu ne intereseaza sa-i cunoastem), e cea pe care o au misoginii (as fi putut spune rasistii, dar exemplul cu misoginii e mai la indemina si il simtim un pic mai pe pielea noastra). va sa zica este posibil ca eu, ca femeie, sa fiu dispretuita gratis de un dobitoc, fara niciun motiv in afara de acela ca sint femeie. dobitocului nu-i pasa ca am drepturi egale cu el, ca am o personalitate, ca am minte, ca am sentimente, ca singurul lucru care ma diferentiaza de el e lipsa unui penis. dar ma dispretuieste. gratis. si asta e frustrant. si asta e nedrept. asa ca eu, ca potentiala victima a unei nedreptati gratuite promit sa ma gindesc de doua ori inainte de a dispretui pe cineva. sau cel putin promit sa incerc.
 
in caz ca nu ati facut-o, cititi articolul de care va spuneam mai sus. mie mi-a placut mult de tot si mi-a dat de gindit. si m-a invatat ca mai am multe de corectat la modul in care ii privesc pe ceilalti.



Un comentariu:

Irina Dan spunea...

Curva este orice om (barbat sau femeie) care se culca cu un alt om (barbat sau femeie) pentru ca are bani, casa frumoasa, il poate ajuta in cariera etc. Curva esti si daca ii faci cuiva un compliment care nu e nici pe departe adevarat pentru ca stii ca ai niste foloase de tras. Toti suntem curve macar o data in viata.
Curvele care agata clientii in strada sunt cele mai cinstite. Ele isi asuma statutul pe care il au.
Dar e omeneste sa vezi paiul din ochiul altuia in loc sa-ti infrunti propriile frustrari.